Renate doet het zelf - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Renate Bos - WaarBenJij.nu Renate doet het zelf - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Renate Bos - WaarBenJij.nu

Renate doet het zelf

Door: Renate Bos

Blijf op de hoogte en volg Renate

27 April 2014 | Oostenrijk, Wenen

Tosti’s maken in een pan. Eerst één op de grond gooien, dan één zwartbakken en dan is de derde een perfecte tosti. Ik ben zeker een geboren tosti-talent.

Hallo allemaal, sorry voor de lange pauze. Dat betekend dat ik jullie veel te vertellen heb. Eerst even de algemene gang van zaken: Inmiddels is het hier bijna dagelijks heerlijk weer. De stad staat in bloei en dat maakt het er alleen maar mooier op. Het is nu heerlijk om zomaar even een park op te zoeken en daar te chillen of een wandeling te maken door de stad. Verder gaat het op school ook goed, nog geen punten binnen, maar als het goed is heb ik over twee weken de eerste 10 punten gescoord (van de 34).

Ook heb ik heel veel plezier met mijn vriendjes en vriendinnetjes. Ik ga vaak bij iemand spelen of we doen verstoppertje in het park. Soms gaan we ook ‘s nachts feestjes houden met speciale ranja, dan vind ik alles heel grappig en kan ik heel goed dansen. Maar ik moet dan altijd wel weer voor het ‘licht’ thuis zijn, anders krijg ik niet genoeg slaap, zegt mamma.

Ok, genoeg gekkigheid. Al met al heb ik het hier dus nog prima naar mijn zin. Maar ik ben ook veranderd. Afgelopen tijd heb ik veel meer eigen initiatief getoond en ben alleen op avontuur gegaan.

Een voorbeeld daarvan is mijn reis naar Salzburg. Het is weliswaar nog steeds in Oostenrijk maar het voelt alsof je totaal ergens anders bent dan in de omgeving van Wenen. Ik besloot om er voor een dagje heen te gaan. ’S Morgens met de trein heen en aan het eind van de middag weer terug. Dus, op maandagmorgen 14 april stapte ik met mijn rugzakje en paraplu op de trein.

De reis was geweldig, de trein ‘vloog’ met 200 km per uur langs de kleine dorpjes en de wijde weiden. Het was prachtig om de heuvels te zien veranderen in bergen. Toen ik in Salzburg aankwam, ben ik gelijk begonnen aan mijn wandeling in de stad. Dat was een grote uitdaging omdat ik het zonder kaart of GPS deed. Ik was dan ook heel blij dat ik aan het eind van de middag afgepeigerd maar voldaan mijn weg weer terug vond naar het station. Het was een geslaagde dag.

Ook heb ik samen met een Frans meisje het Kunsthistorisch museum in Wenen bezocht. Dat was prachtig, we hebben daar bijna drie uur rondgezworven in de prachtige hallen waar bijzonderheden uit het oude Egypte, Romeinse tijd en andere historische tijden waren tentoongesteld. Toen we eindelijk weer op adem waren gekomen van alle adembenemendheid, hebben we, vlak voor sluitingstijd, de Fabergé eieren en sieraden bewonderd. Voor mij was dat het hoogtepunt van ons museumbezoek.

Ten slotte zijn afgelopen paasweekend mijn ouders + broer en zus langsgekomen. Samen hebben we zoveel mogelijk gedaan in drie dagen. Zaterdag gingen we naar de Schneeberg. Dat is de dichtstbijzijnde berg met sneeuw vanaf Wenen. Zondag hebben we gewandeld in Wenen en heb ik mijn broer en zus voor het eerst in een tram gestopt. Vooral Til vond het geweldig volgens mij. Op tweede paasdag hebben we Schönbrunn bewonderd en toen zijn ze weer naar huis vertrokken. Het was echt een superweekend, en besefte dat ik ze toch wel erg had gemist.

Verder hoop ik dat iedereen in Nederland een fijne Koningsdag heeft gehad. Hier in Wenen moesten we het gisteren doen met een explosie in de Maria Hilfer strasse. Hierbij viel één dode en een aantal gewonden. Het was gelukkig niet bij mij in de buurt. Toch wel erg geschrokken.

Toch ik laat me niet wegjagen uit Wenen door een explosie hoor! Voorlopig ga ik nog een geweldige tijd in de stad tegemoet en zal ik nog beter op mijn hoede zijn voor explosies.

Tot de volgende keer maar weer!

Groetjes uit Wenen.

  • 28 April 2014 - 11:06

    Wessel Ferwerda:

    Allemaal goede berichten, voor je er erg in hebt is het 30 juni. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Hoi, hier doe ik verslag van mijn avonturen in Wenen en omgeving waar ik vanaf 4 februari tot 30 juni 2014 zal verblijven.

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 3707

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 30 Juni 2014

Studeren in Wenen

Landen bezocht: